Terug naar projecten overzicht

DronePort
Sint-Truiden

expertise-detail

DronePort, de nieuwe campus voor technologiebedrijven die actief zijn in de bemande en onbemande luchtvaartsector, is gevestigd op de voormalige militaire vliegbasis in Brustem. Het is de thuishaven voor start-ups, groeibedrijven, scholen en kenniscentra die samen zullen werken aan een innovatieve toekomst voor de luchtvaartsector.

Expertises Architectuur Interieur Masterplanning Sector Industrie en research Kantoren Ligging Sint-Truiden Bruto oppervlakte detail > 1000m² Einde werken / Ingebruikname
DronePort

Er gaan op de site jaarlijks heel wat piloot-trainingen, initiatievluchten en commerciële vluchten plaatsvinden die gebruikmaken van het unieke luchtruim en de ruime landingsbaan. Vanuit de controletoren worden zowel bemande als onbemande vluchten in goede banen geleid. Drones mogen gebruikmaken van meerdere specifieke outdoor testzones waar ze tot 650 meter hoog kunnen vliegen, uniek in Europa. In diverse ateliers kunnen dronepiloten, technici en onderzoekers nieuwe prototypes van drones bouwen. Testen gebeurt in de indoor testruimtes of in de DronePort Cage.

Diverse kantoorruimtes

Daarnaast beschikt DronePort over heel wat diverse kantoorruimtes voor bedrijven: vaste kantoren, flex desks en vergaderzalen die gebruikt worden voor meetings, brainstormsessies, workshops en events. De incubator, gelegen op de eerste verdieping, geeft start-ups in de vliegindustrie meteen een thuishaven om te groeien en te leren. Ze krijgen er begeleiding en ondersteuning van partners op de site.

Open campus met open restaurant

Op de open campus is eveneens een restaurant geopend voor de werknemers zelf maar ook geïnteresseerden van elders. Droneport is een initiatief van de Limburgse Investeringsmaatschappij (LRM), stad Sint-Truiden, POM Limburg en JK Invest.

Een even grote blikvanger op de voormalige militaire luchthaven van Brustem is de grote vliegtuigloods, met zijn elegant glooiende constructie een duidelijke knipoog naar luchtvaart en aerodynamica.

Gevel en dak vormen één geheel en kregen dezelfde materialisatie in metalen sandwichpanelen. De rondingen in de nokken worden gecreeërd door voorgevormde staalplaten. Afwisselend witte, grijze en polycarbonaat dakpanelen versterken de golvende lijn van het gebouw. Door de translucente polycarbonaatplaten verkrijgt het interieur van de hangar een grote hoeveelheid diffuus daglicht.

Het stallen van de vliegtuigen vraagt om een grote kolommenvrije ruimte. De keuze viel daarom op ruimtelijke stalen spantstructuren. Concreet bestaat het gebouw uit twee hoofdvolumes in de vorm van twee portieken van vakwerkliggers (overspanning van 36 en 39m) die centraal samenkomen op een kolom. 

dbv architecten was met deze vliegtuigloods in 2020 één van de genomineerden voor de Staalbouwprijs.