Terug naar projecten overzicht

De Vlaamse Waterweg nv Districtsgebouw Neeroeteren

d1330_de_vlaamse_waterweg_nv

Aan de groene oevers van een aftakking van de Zuid-Willemsvaart in Neeroeteren was De Vlaamse Waterweg nv (destijds genaamd De Scheepvaart nv) gehuisvest in een verouderd complex, bestaande uit een magazijn en enkele industriële hallen.

In 2015 werd er een wedstrijd uitgeschreven om het complex te moderniseren en dbv architecten kwam als winnaar uit de bus.

Het complex bestond oorspronkelijk uit 3 losstaande volumes: een oud bakstenen magazijn, een oude industriehal en een vrij recente industriehal.

Het magazijn leende zich met zijn architecturale uitstraling uitstekend om de logistieke functies, kantoren en vergaderzalen in onder te brengen.

Op de gelijkvloerse verdieping werd een grote vergaderzaal voorzien, het rolarchief en de sanitaire functies. De vergaderzaal baadt in het licht door de nieuwe grote buitenramen en krijgt maximaal zicht naar de groene omgeving en de vaart. Aan de binnenzijde geeft de vergaderzaal uit op een aangename foyer, zodat na de vergadering op deze plek een informeel gesprek kan ontstaan. Centraal in deze foyer bevindt zich in de open vide de trap om de bovenliggende kantoren te bereiken.

De verschillende kantoren op de eerste verdieping liggen rondom de vide boven de foyer. De kantoren hebben contact met deze vide via glazen kantoorwanden. Ook deze kantoren baden in het licht door de nieuwe vergrootte ramen. De boogvorm van de ramen is behouden zodat het karakter van het oude industriële pand maximaal aanwezig blijft.

 

De aftandse industriehal werd afgebroken om plaats te maken voor een nieuw gebouw in cortenstaal dat op die manier een verbinding maakt tussen het kantoorgedeelte en de werkplaatsen.

Hierin bevindt zich de inkomzone met wachtruimte en de refter voor het personeel.

Deze refter heeft met zijn grote glazen gevel een wijds uitzicht over de Zuid-Willemsvaart en een groot overdekt terras waar de werknemers tijdens de lunch kunnen genieten van het uitzicht.

Aan de straatzijde is dit gebouw eerder gesloten maar de glazen inkompartij toont de bezoeker duidelijk de weg vanaf de parking of fietsenstalling.

Naast de bestaande industriehal, uitgevoerd in grijze sandwichpanelen werd een nieuw deel opgetrokken in donkere sandwichpanelen. Dit volume dient als een soort buffer tussen de werkplaats en de refter en bevat de kleedkamers, sanitair, douches en het ehbo lokaal.

De centrale toegang tot het complex, met zicht op de inkom van het gebouw geeft uit op de personeels- en bezoekersparking. Deze parking is toegankelijk via 1 in- en uitrit. Hier werd ook een overdekte fietsenstalling voorzien.
Hier werd ook een grote overdekte stalplaats voorzien voor de dienstvoertuigen onder een grote luifel. Die is opgesplitst in een hoog gedeelte en een laag gedeelte. Het laag gedeelte heeft een plat dak met een plafondhoogte van 3 meter waaronder de bestelwagens en kleinere voertuigen kunnen staan. Er is ook een wasplpaats voor voertuigen voorzien en een brandstofpomp.

De uitrit voor de dienstvoertuigen bevindt zich op het einde van de site. Op deze uithoek is nog een extra overdekte ruimte voorzien met voldoende hoogte voor  een vrachtwagen om werkmateriaal te kunnen lossen.

Aan de oever van de vaart tot slot is er een aanlegkade voorzien zodat de boten van De Vlaamse Waterweg nv vlakbij het complex kunnen aanmeren.