Terug naar projecten overzicht

Hoofdkwartier en distributiecentrum RIDGID Sint-Truiden

d1188_ridgid
Expertises Architectuur Interieur Sector Industrie en research Ligging Sint-Truiden Bruto oppervlakte detail 8500 m2 Einde werken / Ingebruikname

Amerikaans gereedschappenproducent RIDGID koos er in 2014 voor om haar hoofdkwartier en distributiecentrum voor de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) van Herentals te verhuizen naar Sint-Truiden. De drijfveer voor deze keuze was de strategische ligging van Limburg en de beschikbaarheid van industriezone Schurhovenveld.

dbv-architecten, dat in dezelfde industriezone ook vorm gaf aan de site van Punch Powertrain, werd aangesteld als ontwerper.
 

Het gebouwencomplex, met een uitzonderlijk laag energiepeil, bestaat uit het hoofdgebouw van 2.500 m² en een distributiecentrum van 6.000 m² voor in totaal een 60-tal medewerkers. Concreet gaat het over het managementteam, de logistiek, de ondersteunende diensten zoals marketing, sales, klantendienst, finance en IT, alsook een product training centrum van 250 m² en een service- en reparatiedienst.

De nieuwe RIDGID-vestiging heeft een energiepeil dat ruim lager ligt dan E60-norm. In vergelijking met het vroegere kantorencomplex van RIDGID verbruikt dit gebouw 50% minder energie.

LRM financierde de bouwwerken (een investering van 7,5 miljoen euro) via een systeem van onroerende leasing.

Het project is gelegen in een industriezone en wordt omgeven door industriële gebouwen met kantoren aan de voorzijde. Het betreft zowel kleine, middelgrote als grote bedrijven (met Punch Powertrain en VCST als voornaamste).
De bouwhoogtes variëren hierbij van één bouwlaag tot 3 bouwlagen (bestaande kantoren Punch Powertrain).
Aan de achterzijde is het project omgeven door een groene zone die aansluit op woongebied. Door de beperkte hoogte van het project (2 bouwlagen) vormt de reeds aanwezige groene zone een perfecte buffer voor de woningen gelegen aan Bautershoven.

Het kantoorgebouw, in L-vorm, is opgebouwd uit twee bouwlagen met een plat dak en sluit door zijn vormgeving perfect aan tegen het magazijn. In beide richtingen van deze L-vorm worden er balken gecreëerd op de verdieping die op en over een glazen sokkel staan van het gelijkvloers. Op iedere eindpunt bevinden zich toegangen tot het gebouw, met name de personeelstoegang en de toegang voor truckers. De hoek accentueert dan weer de hoofdtoegang voor bezoekers. Dit vormt namelijk het meest centrale punt van het kantoor waardoor er makkelijk van de ene vleugel naar de andere vleugel gecirculeerd kan worden. De kopse zijde van één balk op de verdieping vormt het perfecte uithangsbord voor gevelreclame. Op deze manier kan het bedrijf zich kenbaar maken, aangezien het veraf ligt van de weg waar meer verkeertrafiek is, nl. de Nijverheidslaan.

Aan de voorzijde van het gebouw wordt een aangename voorzone met parking ingericht voor personeel en bezoekers (in totaal 86 parkeerplaatsen), voorzien van een groen karakter d.m.v. een gracht en aanplanting.
Bezoekers treden via een overdekking met tourniquet de receptie binnen waar een wachtzone met balie wordt ondergebracht. Via hier kan men ofwel naar kleine vergaderruimtes, liggend achter de receptiebalie, ofwel naar boven via trap of lift, ofwel naar de lichtstraat die toegang biedt aan het training center/showroom en refter met overdekt terras.

Deze lichtstraat vormt het hart van het kantoorgebouw. Ze ligt in de lengte van één vleugel, aansluitend tegen het magazijn. Door deze ingreep krijgt het hele gebouw een open karakter zonder afbreuk te doen aan comfort en privacy.

Personeel betreedt het gebouw aan het uiteinde van één vleugel, liggend aan de parking. D.m.v. een vide aan de inkom, wordt er hier licht en ruimte gecreëerd. Sanitair en kleedruimtes geven samen met de lichtstraat uit op deze toegang. Op het einde van de hal geeft een deur uit op het magazijn. Via de trap kan het personeel naar de fitness- of kantoorruimte. De fitnessruimte bevindt zich boven het sanitair en de kleedruimtes. De kantoorruimte ligt in het verlengde van de lichtstraat. Hieraan ligt een landschapskantoor, terwijl aan de voorgevel individuele kantoren worden voorzien. Door de lichtstraat is het daarom mogelijk om het landschapskantoor voldoende daglicht te geven. In de andere vleugel van de L-vorm, die tevens smaller is, bevinden zich voornamelijk individuele kantoren en flexibele vergaderruimtes die via een trap vanuit de receptieruimte makkelijk publiek toegankelijk zijn. Een pauzeruimte ligt op het einde van de gang, met daarachter nog een computerruimte, technisch lokaal en nooduitgang.

De nooduitgang bevindt zich dus aan het andere uiteinde van de L-vorm en is tevens de toegang voor truckers op het gelijkvloers. Zij kunnen zich hier aanmelden vooraleer ze met hun vrachtwagen richting docks rijden aan het magazijn.
Het magazijn wordt zo open en flexibel mogelijk gehouden, met slechts één afgesloten ruimte nabij het kantoor, nl. een oplaadstation voor de heftrucks met op de verdieping een berging. Deze is toegankelijk op de overloop van de personeelstoegang. Een pomplokaal, sprinklertank en overdekking voor opslag van materialen bevinden zich achteraan op het terrein. Een uitbreidingszone van het magazijn is hier tevens nog mogelijk.

Naar vormgeving integreert het project zich perfect in de omgeving. Net zoals het nieuw kantoorgebouw van Punch Powertrain, bestaat het kantoorgebouw uit 2 bouwlagen waarvan het gelijkvloers een sokkel vormt voor de verdieping. De gevelmaterialen sluiten eveneens aan op deze van Punch Powertrain en Diest-Pack.